vineri, 17 februarie 2012

Învăţ de la Omu' Primitiv

-Azi nu mai ieşim în oraş, că faci numai tîmpenii,i-am spus. Ia loc ,azi am să-ţi vorbesc despre felul cum preocuparile spirituale au înfrînt treptat instinctele primare, înnobilîndu-le.
Omul Primitiv îşi incrunta sprîncenele stufoase şi sub pomeţii proeminenţi dinţii ca de cal îi sticliră.
-Îţi atrag atenţia să nu mai faci mutra asta bovină, că n-am nervi de oţel.Uită-te puţin mai inteligent!
Închise gura, clămpăni din urechi şi se concentră, mijindu-şi ochii.

M-am aşezat în fotoliu, studiindu-mi tacticos unghiile, aşa cum am văzut ca face Şeful de Bloc cînd ne citeşte din regulamentul asociaţiei locatarilor( om deştept şi cult, avînd în vedere funcţia deţinută), apoi am început să-mi expun ideile cît mai rar.
-Aşadar, să ne lămurim... Vreau să zic, prin urmare, vezi tu...După epoca de piatră, cam la o mie de ani, a început...cultura! Chestia asta a început aşaaa...că oamenii au început să raţioneze, să gîndească. Ai înţeles?!
-'Ţeles, stimate domn. Ce-i aia să raţioneze?
-Ei da, ce înseamnă? Fii atent, dobitocule. Să zicem, deci, de exemplu, că eu văd undeva o bucată de ceva de mîncat. În clipa aia, deci, în capul meu ia naştere o anume chestie...o, cum să-ţi spun? o chestie care, deci, cam aşa ceva: " vai , ce bine ar fi să mănînc acel ceva de mîncat!"...şi chestia asta ar fi , deci, raţiunea! Ai înţeles?!

-Da, stimate domn. Şi la noi era aşa ceva. Dar la noi era în burtă şi nu în cap!
-Ţi-am mai spus că eşti dobitoc! Şi la noi se petrece în stomac, dar mai tîrziu, pentru ca întîi...nu-i aşa, trece prin cap! De pildă, eu mă gîndesc la ceva, deci raţionez, treabă pentru care primesc bani, iar cu banii îmi iau mîncare şi mănînc!
-Adică, stimate domn, îţi mănînci propriul cap! Păi, în vremurile noastre...

-Băi, nu te mai amesteca-n vorbă! Deci, vreau să-ţi explic cum s-a răspîndit fenomenul numit gîndire şi cum l-a făcut pe om mai rafinat, vreau să zic un adevărat om, deci l-a scos din rîndul animalelor comune şi al primitivilor, cum eşti tu, de pildă!
Treaba asta s-a petrecut aşa: omul a descoperit scrisul, şi după scris, cititul, pentru a putea citi ce-a scris! Ai înţeles?!
-Da...adică, nu prea, stimate domn!
-Stai aşa, că te dezleg eu imediat! Uite, vezi hîrtia asta, se numeşte ziar şi scrie despre lucrurile importante din lume!O să-ţi citesc cîte ceva, la-nceput n-o să-nţelegi , la urma urmelor ne despart 'jde mii de ani de civilizaţie, dar te vei lămuri pe parcurs. Unde nu-nţelegi ceva, întreabă-mă!

Şi-am început să-i dezvălui Omului primitiv din tainele culturii mediatice moderne:"Înfioratoarea crimă din Gîndăceştii Mari.Un tată ucis cu toporul. Ucigaşul şi-a chinuit victima, scoţîndu-i întîi ochii!"

-Ai înţeles? îl întreb mai puţin entuziasmat.
-Îhî! Atîta tot?!
-Stai să găsesc altceva:" Scandal pe Corso cauzat de gelozie! După ce s-au bălăcărit în văzul lumii timp de două ore, soţii Finescu s-au spintecat reciproc în apaluzele mulţimii!"
-Treabă foarte uşoară, se hlizeşte la mine!
-Aşteaptă să caut altceva:" Un emigrant jupuit de viu şi ascuns în pivniţă!"...Ai înţeles? îl întreb şi mai puţin entuziasmat.

Dă aprobator din cap, fapt care mă face să-l îndemn:
-Ia explică-mi ce-nseamnă să jupoi pe cineva!
-Deci, asta vine cam aşa: se-mplîntă cuţitul în partea de sus a omului, apoi...
Şi Omul Primitiv se apucă să-mi demonstreze plin de zel cum trebuie să-nţeleg frumosul articol din foaia mea preferată, Ziarul Modern!
M-am trezit din coşmaru' ăsta plin de sudori reci; Marea Istorie Ilustrată a Lumii încă era pe birou, deschisă la pagina epocii de piatră, de unde-mi rînjea amical, ca şi cînd m-ar cunoaste, Omul Primitiv! Cu greu mă ridic din fotoliu, arunc o privire pe geam! Răsfoiesc apatic presa, parcă... Bine zice vorba aia: "Istoria se repetă"!


'Ai să ne-auzim neprimitivi!



  C.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu